Hoppa till huvudinnehåll

Avtalsvillkor

ENERGIAGURU® – ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR

 

1. ALLMÄNT

Dessa allmänna avtalsvillkor avser nyttjande av EnergiaGuru®-tjänsterna som tillhandahålls av Finlands Energirådgivning Abp, FO-nummer 2387587-0, eller bolag i samma koncern (nedan ”Leverantören”). Kunden intygar att han eller hon har läst igenom och samtycker till dessa villkor och förbinder sig att följa dem.

Ett separat kundavtal upprättas med Kunden och dessa avtalsvillkor tillämpas på avtalet som kompletterande villkor.

 

2. AVTALETS FÖREMÅL 

Genom detta kundavtal överenskommer Leverantören och Kunden om de villkor enligt vilka Kunden under avtalets giltighetstid får tillgång till Leverantörens program EnergiaGuru®, som möjliggör kostnadsoptimering vid upphandling av el, och enligt vilka Leverantören tillhandahåller Kunden andra tjänster som överenskommes separat i avtalet.

För tydlighetens skull konstateras att EnergiaGuru®-programmet eller Leverantörens andra kringtjänster i anknytning till programmet endast är avsedda att hjälpa Kunden fatta beslut, dvs. de slutliga besluten om upphandling av el fattas alltid självständigt av Kunden.

 

3. LEVERANS AV ENERGIAGURU®-PROGRAMMET OCH ANVÄNDNINGSLICENSER

För att använda EnergiaGuru®-programmet måste Kunden ha en dator med bredbandsanslutning till Internet. Kunden ges tillgång till EnergiaGuru®-programmet genom att Leverantören upprättar en tjänst riktad till Kunden på sin server och reserverar nödvändiga resurser för tjänsten. Därefter överlämnar Leverantören ett användarnamn och lösenord till Kunden för inloggning till tjänsten. Kunden ansvarar för att förvara användarnamnet och lösenordet på ett säkert sätt och får inte överlåta dem till personer som står utanför avtalet.

EnergiaGuru®-programmet fungerar enligt SaaS-principen och är tillgängligt för Kunden dygnet runt, utom vid periodvisa underhålls- och uppdateringsavbrott som meddelas separat på Leverantörens webbsida.

Detta avtal ger Kunden rätt att fritt använda EnergiaGuru®-programmet i det syfte som avses i avtalet, när som helst under avtalets giltighetstid. Programmet får inte användas i något annat syfte.

 

4. ALLMÄN KVALITET PÅ LEVERANTÖRENS TJÄNSTER OCH FEL PÅ TJÄNST

Leverantören ansvarar för att alla uppgifter i anknytning till de tjänster som omfattas av detta avtal utförs noggrant och professionellt och i enlighet med gällande lagar och andra relevanta bestämmelser.

Det anses vara fel på tjänsten om den avviker avsevärt från beskrivningen i avtalet och om denna avvikelse avsevärt påverkar användningen av tjänsterna. Tillfälliga störningar eller driftavbrott i Leverantörens tjänst betraktas inte som fel. Kunden ska reklamera eventuella fel i Leverantörens tjänst inom tio dagar efter att tjänsten levererades. Om felet inte reklameras inom avtalad tid anses den levererade tjänsten vara godkänd.

 

5. SÄRSKILDA ANSVARSFRÅGOR VID UTFÖRANDE AV TJÄNSTER

Leverantören ansvarar för att trygga kontinuiteten i de tjänster som Kunden beställt enligt detta avtal och för att se till att de program och datasystem som krävs för att tillhandahålla tjänsten fungerar korrekt. Leverantören kan emellertid inte garantera att dataförbindelser och program som eventuellt ingår i Leverantörens ansvar enligt tjänstebeskrivningen fungerar avbrottsfritt. Leverantören åtgärdar eventuella fel i tjänsten utan dröjsmål.  Leverantören informerar i enlighet med avtalet Kunden i förväg om eventuella avbrott som beror på underhålls- och reparationsarbeten på datasystem och som påverkar Kunden på ett eller annat sätt.

 

6. FORCE MAJEURE

Leverantören ansvarar inte för skador eller problem i den avtalsenliga verksamheten som orsakas av omständigheter som ligger utanför Leverantörens kontroll eller av liknande orsaker som Leverantören inte rimligen hade kunnat förväntas ta hänsyn till då avtalets tecknades och vars följder Leverantören inte rimligen hade kunnat undvika eller förhindra.

Som force majeure räknas bland annat följande omständigheter om de förhindrar uppfyllelse av skyldigheterna enligt detta avtal eller gör dem orimligt svåra att uppfylla: strejk och andra konfliktåtgärder, andra oförutsebara händelser som påverkar tillgången till arbetskraft, brand, krig, mobilisering, uppror, konfiskering, begränsningar i valutahandel, strömavbrott och störning eller avbrott i internet- eller datatrafik.

 

7. BEGRÄNSNING AV SKADESTÅNDSANSVAR

Leverantören är inte skyldig att ersätta Kunden för direkta skador som eventuellt orsakats av verksamhet enligt detta avtal och som kan bero till exempel på förlorade affärs- eller elupphandlingsmöjligheter, eller andra följdskador som är svåra att förutse.

Leverantörens skadeståndsansvar för skada som eventuellt uppstått i serviceverksamhet enligt detta avtal är i samtliga fall högst ett belopp som motsvarar tre (3) månaders serviceavgifter enligt avtalet.

 

8. RÄTT TILL INFORMATION SAMT SEKRETESS

Immaterialrätterna till de elanvändningsuppgifter som Kunden överlämnat till Leverantören utgör Kundens egendom, men Leverantören har fortlöpande fri rätt att utnyttja nämnda uppgifter.

Kunden har fri rätt att i sin verksamhet utnyttja uppgifterna i kalkylerna som EnergiaGuru®-programmet producerat och som Leverantören överlämnat till Kunden enligt detta avtal, men övriga immaterialrätter till nämnda kalkyluppgifter förblir hos Leverantören.

Leverantören förbinder sig att behandla de uppgifter om Kundens upphandling och användning av el som Kunden överlämnat till Leverantören konfidentiellt så att ingen som står utanför detta avtal kan koppla nämnda uppgifter direkt till Kunden.

 

9. HÄVNING AV AVTALET

Avtalet kan hävas med omedelbar verkan i den händelse att den ena parten på ett avsevärt sätt brutit mot avtalsvillkoren och inte går med på att ändra sitt beteende inom skälig tid och frivilligt ersätta den andra parten för eventuella skador i enlighet med villkoren och begränsningarna i detta avtal.

Om inget annat överenskommits i avtalet gäller den första avtalsperioden i ett (1) år från och med att avtalet undertecknas. Efter den första avtalsperioden förlängs avtalet automatiskt med ett år i taget, såvida inte endera parten säger upp avtalet skriftligen minst tre månader innan avtalsperioden upphör.

 

10. AVGIFTER OCH FAKTURERING

Kunden erlägger avgifter enligt kundavtalet till Leverantören för tjänsten.

Om inget annat framgår eller har överenskommits är betalningsvillkoren 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen. Leverantören har rätt att debitera inkassoavgift för försenad betalning.

Anmärkningar mot fakturan ska göras skriftligen senast tio (10) dagar efter fakturans datum.

Leverantören har rätt att neka Kunden tillgång till tjänsten om Kunden trots betalningsuppmaning inte har betalat den förfallna fordringen senast fjorton (14) dagar efter att ha tagit del av betalningsuppmaningen.  Det befriar inte Kunden från erläggande av avgifter enligt detta avtal under avtalets giltighetstid.

 

11. TVISTLÖSNING

Eventuella tvister med anledning av detta avtal eller avtalsförhållandet ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan parterna. Om parterna inte kan enas ska tvisterna lösas slutgiltigt genom påskyndat skiljeförfarande i Centralhandelskammaren enligt relevanta bestämmelser. Med avvikelse från det som konstaterats ovan har Leverantören dock efter eget val rätt att driva in avtalsenliga serviceavgifter även i allmän domstol.

 

12. ÖVRIGA VILLKOR 

TYSTNADSPLIKT

Kunden förbinder sig att skydda sekretessen hos de konfidentiella uppgifter som Kunden fått av Leverantören. Leverantören förbehåller sig samtliga rättigheter till överlåtna uppgifter och Kunden har inte rätt att utan särskilt skriftligt tillstånd utnyttja dessa uppgifter för annat än den verksamhet som avses i avtalet. Denna tystnadsplikt fortsätter att gälla även efter att avtalet upphör.

 

MEDDELANDEN

Såvida inget annat föreskrivs i dessa villkor ska parterna skicka avtalsrelaterade meddelanden skriftligen till den adress, det telefaxnummer eller den e-postadress som den andra parten angivit i avtalet.

Meddelandena anses ha kommit till den andra partens kännedom sju (7) dagar efter att de skickades. Meddelanden som skickas via telefax eller e-post anses ha kommit till den andra partens kännedom nästföljande vardag efter att de skickades.

 

ÖVERFÖRING AV AVTAL

Kunden har inte rätt att överföra avtalet till tredje part utan att Leverantören på förhand har lämnat sitt skriftliga medgivande till detta. Leverantören har dock rätt att utan Kundens medgivande överföra avtalet helt eller delvis till tredje part till vilken den affärsverksamhet som avses i avtalet överförs, eller till ett bolag i samma koncern. Leverantören har dessutom rätt att överlåta fordringar som uppkommit på grund av avtalet till tredje part. Efter meddelande om överlåtelse av fordringar kan giltig betalning endast ske till övertagaren av fordran.

 

DE ALLMÄNNA AVTALSVILLKORENS GILTIGHETSTID

Dessa avtalsvillkor för EnergiaGuru®-tjänsterna träder i kraft den 21.6.2016 och gäller tills vidare. Leverantören förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Kunden informeras om de nya villkoren i skälig tid innan de träder i kraft i tjänsternas gränssnitt, på Leverantörens webbsida eller genom kundinformation på annat sätt.

Kunden ska inom fjorton (14) dagar efter att de ändrade villkoren offentliggjordes meddela Leverantören om Kunden inte godkänner de ändrade villkoren och säga upp avtalet om tjänsten för upphörande på det datum då de nya villkoren träder i kraft. I annat fall anses Kunden ha godkänt de nya villkoren och förbinder sig att följa dem.